‘Steg 1’ trim för Hobie

DSC05899

Steg 1 för en Hobie innebär större roder och längre fenor. Resultatet är en snabbare och mer agil kajak

När man pratar bilar och trimning så innebär ‘steg 1’ ofta en paketerad och lättinstallerad uppgradering, till exempel att man byter ut insug och avgassystem för att få högre effekt ur motorn. Trampkajaker kan trimmas på ett liknande sätt. För Hobie gäller att man i ett första skede (steg 1) kan byta ut rodret samt trampsystemets fenor för att på så sätt få kajaken att gå snabbare och svänga hårdare.

En Hobie går ganska fort i originalutförande: jag har klockat 4.7 knop (på GPS) utan hjälp av vind; Det är självklart ingen hastighet man orkar med under en längre period, men den är fullt görbar i intervaller. Roderbladet som sitter på från fabrik fungerar också bra. Så, då var det sagt.

Men med båtar som med bilar: man vänjer sig, och trehundra hästar i min förra bil kändes efter ett tag som fjuttiga hundra. Och så finns det alltid nån jävel som är snabbare. I det här fallet var det Lasse Lundberg som drog ifrån på sjön, trots bredare och tyngre kajak.

Nej, det är inte hela världen. Eller jo, förresten: är man bara två på sjön så är ju tvåan sist, dvs. en förlorare, och det kan man ju inte vara  😉

Lasse är lyckligtvis en hyvens kille: han delar gärna, och gör så med en ovanlig uppriktighet. Tipset var att köpa större roder och längre fenor, något som Lasse haft på samtliga sina Hobie-kajaker under åren.

Roder

Hobie säljer alltså ett större roderblad kallat ‘Hobie Rudder Blade Large’ eller ‘Hobie Large Sailing Rudder Blade’. Bladet är betydligt större både i längd och bredd jämte originalet och detta ger bättre roderverkan när man svänger, samt större kursstabilitet rakt fram.

Installation

Installationen är enkel och avklaras på fem korta minuter:

  1. Skruva av befintligt roderblad med en stjärnskruvmejsel
  2. Montera det nya roderbladet med befintlig skruv och mutter.

Skall jag anmärka på något så är det just att befintliga muttrar återanvänds eftersom dessa är låsmuttrar.

För en extra säker montering bör man använda nya muttrar eller Loctite i de gamla.

steg-1

Befintligt roder demonteras enkelt med en vanlig skruvmejsel.

DSC05903

Ett längre och bredare roder ger snabbare svängar och en mindre svängradie

Fenor

Det är inte bara roder som går att köpa större -även Hobie’s fenor (den del av tramsystemet som driver kajaken) kan uppgraderas till en modell större. De kallas då ”turbofenor” eller ST-turbo(fenor). För att beskriva vad dessa gör citerar jag svenska Hobie:
Turbofenorna är ett tillval som vi brukar rekommendera då dessa agerar som en högre växel på din cykel – du behöver inte trampa lika fort / hög frekvens för att komma fram fortare. Dessa ger dessutom ytterligare extra stabilitet eftersom de fungerar som ett djupare centerbord (mer yta i vattnet som håller emot tipp-tendenser).
Vad man utelämnar är, att precis som med cykeln så är en högre växel tyngre att trampa, om än bara något.

Installation

Installation av de nya snabbare fenorna är på ett ungefär lika enkel som installation av det större roderbladet och tar 10-20 minuter givet tillgång till rätt verktyg. Förfarandet kan sammanfattas som:

  1. Tag ut sprintern och dra av fenan,
  2. Skruva ur masten med hjälp av polygrip/rörtång (ett måste!),
  3. Repetera (1-2) i omvänd ordning med nya fenan, men använd medföljande gänglåsning (Loctite) vid installation av mast.
  4. Repetera (1-3) för fena nummer två.
  5. Klart.

Eller så kan man säga att det är skitenkelt, men även här har jag något att anmärka på. Hobie anger i medföljande instruktioner att man skall skruva in masten tills den bottnar/sitter fast ordentligt. Detta är lite vanskligt av två anledningar: medföljande gänglåsning är väldigt snabbtorkande så man kan lätt tro att man bottnat med masten fast det är gänglåsningen som härdat halvvägs in. Om man gjort rätt eller fel upptäcks först när man försöker montera på fenan ovan masten och märker att gapet mellan fena och resten av MirageDrive är för stor. Så vad gör man? Man gängar snabbare med sin polygrip OCH man drar hårdare (gänglåsningen ger mer och mer motstånd). Därmed riskerar man att förstöra gängorna.

Bättre hade varit om Hobie dels skickat med en gänglåsning som inte härdat lika snabbt, samt att man dessutom angivit vridmoment (Nm) för åtdragning.
DSC05001

Hobie’s ST-fenor (ovan) i jämförelse med Turbo ST (undertill). Ca 5 cm skiljer.

ste

Färdig installation.

Resultat

 WROOOOM!? Njae, inte riktigt, men skillnaden är mätbar; Min Hobie Revolution 13 med segelroder och turbofenor gör nu 5.3 knop (tidigare: 4.7 knop).

Köpa

Hobie’s sortiment saluförs i Sverige av Seafari AB och samtliga nämnda komponenter köps enkelt via deras webbshop (hobieshop.se). Rodret kostar då 436 kr och turbofenorna 1.595 kr. Var uppmärksam på att det finns olika turbofenor beroende vilken årsmodell av MirageDrive/kajak man har. Därtill finns olika färger att välja mellan om man tycker det är intressant.

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s