Trampkajakernas år 2017

Under mässan ICAST 2016 presenterades en drös med trampkajaker.

Är det inte så att paddelkajakstillverkarna har befunnit sig i ett hörn, inmålade där eftersom att de under flera år byggt större och större, med mer och mer utrustning, men med samma gamla paddel?

När man så vid lanseringen av ännu en jättestor paddelkajak har mötts av kommentarer såsom: ”jag har ont i axlarna, när släpper ni en trampkajak?” och ”vi kan inte vara med på samma villkor i tävlingssammanhang, när släpper ni en trampkajak?”, ja då har det varit jobbigt där i hörnan.

Nu har dock något hänt, och väldigt plötsligt: under ICAST 2016 har i princip samtliga paddelkajakstillverkare lanserat en trampkajak! Nedan följer en genomgång inför vad som ser ut att bli trampkajakernas år, 2017. Ordningen är, liksom för ordningens skull, alfabetisk.

Feelfree

Feelfree (Nya Zeeland) kombinerar trampsystem och motordrift i en Batmobil-liknande historia kallad ‘Overdrive’ (säg det med robotröst!). Idé och utförande väcker associationer till när jag bodde i Thailand och några av mina kinesiska vänner (de flesta hade iPhone i guld) hade TV-antenner på sina smartphones – idén om en smart telefon och konvergens tolkades bokstavligen och till överdrift: allt skulle in: TV, RADIO, pennvässare…

I alla fall så har Feelfree tänkt på detta under ett litet tag nu vilket gör att många befintliga (2015 framåt om jag förstår rätt) paddelkajaker kan uppgraderas med tramp/motordrift. Detta då installation sker i Feelfree’s s.k ‘Sonar Pod’. Videon ovan visar förstås motordrift och inget annat.

Pris och tillgänglighet är i dagsläget okänt, men motordriften kommer säljas som en uppgradering till pedalsystemet, som i sin tur (om jag förstått rätt) i sig är en uppgradering till paddelkajaken.

Hobie

Hobie är originalet som inte kan efterliknas. Man har länge, sedan 1997 och fram till för bara ett par år sedan, varit ensamma om att ha pedaldrivna kajaker, men får nu alltså sällskap i segmentet -men inte i genomförande; Hobie’s lösning som kallas MirageDrive och som baseras på simfenor istället för propeller kommer nämligen genom effektiva patentskydd att förbli unik.

Med fenor under kajaken  så trampar man i en upp-ned-rörelse istället för runt-runt och fenorna rör sig ut längs sidorna under kajaken. Detta ger flera fördelar: bland annat så går det att sömlöst fiska på grunda vatten genom att trampa ”kortare” (fenorna rör sig då närmre skrovet) samt att sittpositionen inte behöver vara tillbakalutad som hos de propellerdrivna kajaker vi sett smakprov på hittills. Det senare är ett irritationsmoment eftersom fiskaren kan behöva ändra stolkonfiguration när hen han/hon fiskar respektive trampar. Med Hobie kan man fiska och förflytta sig i samma sittposition och utan störande moment.

Nackdelen har varit att man behöver lyfta ur trampsystemet och vända på det i skrovet för att kunna förflytta sig baklänges. Med MirageDrive 180 (MD 180) som lanseras inför modellåret 2017 blir det ändring på detta: genom ett reglage kommer man kunna styra fram -och bakåtdrift.

MD 180 kommer att vara bakåtkompatibelt med befintliga kajaker.

LÄS ÄVEN:

Hobie introducerar MirageDrive 180 med fram -och bakåtdrift

Recension av Hobie Revolution 13 (2016)

Recension av Hobie Revolution 13 (2014)

Recension av Hobie Outback (2015)

Jackson Kayak

Precis som övriga tillverkare har Jackson Kayak (USA) inför 2017 tagit fram ett pedaldrivet propellersystem, här kallat ‘Flex Drive’ (FD). I mångt och mycket tycks detta system vara snarlikt de produkter som konkurrenterna erbjuder, men Jackson har lagt extra krut på att förenkla hantering på grunda vatten, tex. när man tar upp eller sjösätter kajaken.

Lösningen enligt Jackson är att propellerskaftet (inte hela trampsystemet) kan flyttas upp och ned genom att man drar i en spak  -istället för hos Native Watercraft där hela enheten måste fällas upp och ur skrovet. Propellern fälls dessutom upp i en öppen yta (iaf vad vi sett baserat på prototypen) vilket torde förenkla rengöring (en baksida med propellerdrift jämte fendrift ala Hobie är att man lättare fastnar i gräs och tång). Vidare så exponeras inte propellern på samma sätt som hos andra system vilket torde minska risken för skada vid grundstötningar.

Det hela verkar väldigt lovande, men vi få se vilka kompromisser som görs i den slutliga produkten eftersom Jackson verkar ha en lite längre sträcka kvar till försäljningsstart. Priset lär landa omkring 3.000 USD  (i USA) och lanseringen sker någon gång våren 2017.

Native Watercraft

Vid sidan av Hobie så har Native hållit på längst med trampkajaker. Vad det ser ut är det också Native’s propellersystem, Propel Drive, som har fått stå modell när övriga tillverkare i rask takt introducerar pedaldrift; Många av lösningarna är liknande.

Hursomhelst så återfinns Propel Drive i kajaker med beteckningen ‘Propel’ och är en gedigen sak i aluminium med cykeltrampor i ena änden och en propeller i den andra. Systemet placeras på en axel i kajaken och låses fast. Efter behov kan man sedan lyfta systemet på grunt vatten eller för att rengöra / inspektera propellern.

Native’s kajaker säljs i Sverige och brukar ligga ett par tusenlappar under Hobie i pris. Den som vill ha en propellerdriven trampkajak behöver därför inte nödvändigtvis vänta tills 2017…

LÄS ÄVEN: Recension av Native Watercraft Slayer Propel 13 (2013).

Old Town Canoe

Old Town Canoe ingår i samma bolagsfamilj som mer kända Ocean Kayak, nämligen Johnson Outdoor. Att Old Town och inte Ocean Kayak är först ut med en trampkajak är nog något av en testballong…

För den som läst så här långt så är den tekniska lösningen i mångt och mycket likt de övriga propellersystemen, men namnet är förstås unikt: PDL heter det hos Old Town (kan ju för övrigt läsas både som ”paddle” eller ”pedal”, men det är förstås det senare som avses).

I produktbladet står att läsa att även om PDL har byggts för att klara hårda tag så väger det ”bara” 9.5 kg (21 lb)… En annan intressant detalj ur broschyren är att en PDL-utrustad kajak kan nå en hastighet av 4.7 knop (5.5 mph). Det är ungefär vad man kommer upp i med en Hobie i standardutförande (ST-fenor) och absolut inte någon dålig hastighet.

I övrigt säger Old Town att man byggt systemet från grunden för att det skall vara tyst, bekvämt och effektivt. Vi kan väl konstatera att det är ungefär vad alla andra också säger (återigen), men en sak sticker ut: PDL är förmodligen den snyggaste propellerlösningen så här långt. Priset för en komplett kajak lär hamna på ca 2.800 USD (i USA).

Wilderness Systems

Wilderness Systems (Confluence Outdoors) introducerar inför 2017 flera kajakmodeller med stöd för vad man kallar ”Helix PD”, däribland kajaken Radar som syns i filmen ovan. Litet nedsättande talar Wildersness Systems Evan Lyendecker om hur pedaldriften ökar tillgängligheten för folk med handikapp (det är väl snarare så att trampsystemet överkommer ett [annat] handikapp).

Systemet är som hos övriga nykomlingar till synes snarlikt Native Watercraft’s Propel Drive: det trampas likt en oväxlad cykel och kan driva framåt såväl som bakåt.

Likt Feelfree’s implementation så är Helix PD en slags uppgradering ovanpå ett inköp av paddelkajak. Hos Wilderness Systems så innefattar denna uppgradering inte bara trampsystem utan även roder och styranordning. Priset för detta kitt lär ligga omkring 1.100 dollar och tillgänglighet väntas från januari 2017.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s