Hobie introducerar MirageDrive 180 med fram -och bakåtdrift

2016-slide-md180-full-power-reverse_full

Samma fast annorlunda: från 2017 kommer Hobie’s kajaker att kunna backa med större enkelhet än tidigare.

Hobie har innoverat och revolutionerat sedan starten på 50-talet: surfbrädor, segelbåtar och kajaker: överallt där man varit verksamma har man gjort ett bestående avtryck. En alltjämt växande törn i ögat på Hobie har dock varit att dess patenterade trampsystem, MirageDrive, inte kunnat driva kajaken baklänges. Detta blir det nu ändring på då Hobie introducerar MirageDrive 180 inför modellåret 2017.

Äntligen konkurrensutsatt

Hobie har under många år ensamma ”ägt” kategorin fiskekajaker som drivs med benmuskulaturen genom att de trampas fram i vattnet, något som möjliggjort att fiskaren hela tiden har händerna fria att fiska, samt att större ytor kan täckas och högre hastighet uppnås; Överlägset vid trolling och fördelaktigt i nästan alla andra former av fiske också.

Under senare år har ett par konkurrenter, främst Native Watercraft, dykt upp med alternativa trampsystem, där driften sker med hjälp av en liten propeller. Via uppköp, plagiering, ny -och omtänk har nu de flesta större tillverkarna åtminstone en propellerdriven kajak i startgropen inför modellåret 2017.

Siktet för dessa tillverkare är förstås inställt på Hobie som alltjämt dominerar marknaden bland såväl entusiaster som proffs (se valfri kajakfisketävling). Och attacken mot toppen är samlad.

Förutom lägre pris framhåller konkurrenterna att en propellerdriven kajak kan backas eller hålla position genom att alternera mellan back och framåtdrift. Man har lyckats utbilda marknaden (potentiella kunder) att kajaker bör kunna backas. Viktigt eller inte så är perception verklighet: det man tror är sant, är sant. Det är därför lätt att föreställa sig Hobie’s samlade säljkår på konferens:

säljare: ”vi måste ha back”
produktägare: ”varför då”
säljare: ”kunderna tror att de behöver det”
produktägare: ”De har fel, men vi får väl fixa det ändå”

Oavsett hur det faktiskt gick till så är vidareutvecklingen av MirageDrive välkommen och att man nu introducerar en backfunktion får kunderna alldeles säkerligen tacka Hobie’s konkurrenter för.

MirageDrive 180

MirageDrive är ett unikt drivsystem för kajaker som inkorporerar (ursäkta svengelskan) fenor vars design och rörelse är hämtat från pingvinerna. Rörelsen är (energi)effektiv och driften snabb (3 knop sker bibehållet utan ansträngning, 5 knop eller mer är görbart i intervaller) samtidigt som fenorna kan köras i mer ytligt läge över grund utan att tramporna justeras.

Systemet har också hängt med sedan 1997 (en evighet i en så snabbt växande bransch!) och uppdateringarna har fått ta tid vilket gett oss en idag mogen lösning med hög kvalitet. När man så introducerar en backfunktion (”äntligen!”) så finns tillförsikt att det är väl genomfört.

2016-studio-md180-side-profile_full_web

Genom att dra i öglorna (ovan i bild) ställs driften om i riktning framåt / bakåt.

Systemet, namngivet MirageDrive 180 (härefter ”MD180”) fungerar som så att man drar i en ”växelspak” varpå fenorna roterar 180 grader och drivriktningen ändras från framåt till bakåt och tvärtom. Tidiga produktdemonstrationer (se video nedan) visar att det är väldigt enkelt att växla systemet -ett finger räcker!

Det räcker med ett finger för att växla mellan bakåt -och framåtdrift.

Förutom att man med MD180 kommer kunna backa så finns andra mer inkrementella förbättringar. Fenorna har nämligen gjorts mer hållbara och justeringen av desamma har förenklats mot tidigare versioner.

Lika snabba

Den som vet hur Hobie’s befintliga fenor ser ut anmärker snabb att de nya fenorna är omdesignade och frågan om prestanda uppkommer i samma ögonblick. Så, är dessa nya fenor lika snabba eller medför backfunktionen en nödvändig kompromiss i prestanda? Enligt Hobie själva så motsvarar de nya standard -och turbofenorna (ST, Turbo ST) de befintliga fenorna i prestanda. De skall alltså vara lika snabba. Jag tänker att i så fall har man gjort en bedrift bara där, men det är förstås upp till bevis när dessa finns ute i handeln under nästa år: jag har exakta siffror på 2016 års ST och ST Turbo-fenor i min kajak så jämförelsen torde bli enkel och rättvis.

2016-studio-md180-side-in-boat-golden

Hobies unika trampsystem med fenor som rör sig utåt sidorna och driver kajaken framåt, samt bakåt (MirageDrive 180 med säljstart 2017). Notera att även fenorna har ny design.

Bakåtkompatibilitet

Många undrar förstås om det går att uppgradera en befintlig MirageDrive, dvs. om man kan byta endast ett par delar i systemet, istället för att köpa ett nytt. Det kommer gå att installera MD180 på samtliga generationer Hobie trampkajaker. Däremot kommer det kräva att man byter ut hela trampenheten.

Systemet är förstås komplext och betänker man att det redan utvecklats i ett par iterationer så är det förståeligt att det är svårt att erbjuda en uppgraderingsväg (man skulle behöva erbjuda multipla). Samtidigt är det förstås lite surt om man sitter på en enhet från 2015/2016 (MirageDrive w/ Glide technology) och inte kan uppgradera (jo, jag vet precis…), men ”sånt är livet”. Kompromissen känns ändå okej: har man en äldre kajak och tycker att backfunktion är jätteviktigt så kan man ta del av denna utan att behöva köpa en ny kajak och det skall man vara tacksam för.

Ett förlorat argument?

Hobie-fantaster har länge slagit ifrån sig att man överhuvudtaget behöver kunna backa (jag är delvis inne på samma spår), samtidigt som de med propellerdrift framhärdat att just backen är kajakens absolut viktigaste egenskap (de backar minsann hela dagarna). Så (då) har man också sagt från Hobie’s (fanboys) sida att man kan visst backa, om man bara lyfter ur och vänder hela systemet. En galen ide om ni frågar mig.

Att MD180 släpps kan lätt att se det som en bekräftelse att back är viktigt. Jag tror som sagt att det mer handlar mer om att ge marknaden vad den vill ha. Det är fint att ha back, visst, men knappast en nödvändighet; I nio av tio situationer (tror jag) att man klarar sig utan. Däremot vid till exempel pelagiskt vertikalfiske så underlättar backen bibehållen position ovan ett eko då man kan växelvis backa och driva framåt för att på så sätt förbli relativt stilla ovan en fisk. Förutom att Hobie’s säljarkår nu även kan avväpna konkurrenterna (”vi har också back”) så är det vid detta fiske som det också blir upp till bevis: kommer Hobie’s MD180 vara sömlöst nog att man kan hålla position och fiska samtidigt? Vi får se.

I det ofta hårda diskussionklimatet mellan paddelfantaster, propellmarodörer och Hobie fanboys kan man ju säga att att resultatet just nu är 1-1, eller oavgjort: ‘ja’, Hobie ”erkänner” nu att det är bra att kunna backa, men alla andra jobbar ju övertid på att lansera trampkajaker: ett erkännande att pedalkraft är bättre än paddel (att Hobie haft rätt sedan 1997)?

Tillgänglighet och Pris

MD180 kommer monteras standard i alla 2017 års fiskekajaker. Därtill kommer det kunna gå att köpa drivenheten separat för montering i äldre kajaker. Tillgängligheten för 2017 års kajaker är uppskattad från oktober 2016 (USA) och för trampsystemet som en separat uppgradering från våren/sommaren 2017 (USA). Den annonserade prisökningen för en kajak är 150 dollar. För referens kostar en Hobie-kajak idag ca 30.000 kr, och ett komplett trampsystem 7000 – 8000 kr (beroende generation). Prisjusteringen på trampsystemet i sig är idag inte känd.

Köpa

Hobie representeras i Sverige av Seafari AB, se seafari.se eller hobieshop.se.

2 reaktioner på ”Hobie introducerar MirageDrive 180 med fram -och bakåtdrift

  1. Ping: Hobie Revolution 13 (2016) | kajakfiskarn.se

  2. Ping: Trampkajakernas år 2017 | kajakfiskarn.se

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s