Hobie Outback (2015)

Hobie's Outback (2015) utmanar föreställningen om vad en kajak borde vara.

Ibland måste man, precis som en känd filosof en gång skrev, ‘omvärdera alla värden’, och det var med denna insikt och med ett (ganska så) öppet sinne som jag satte mig till rätta i min första trampkajak: beredd att ha fel och redo att övertygas.

Ny och förbättrad för år 2015

De som är pålästa kring Hobie’s kajaker säger att Outback varit i stort sett densamma sedan premiären 2001. Eventuella förbättringar har varit små och inkrementella -och varför ändra ett vinnande koncept!? Älskad som hatad (se nätforum) så har Outback varit en av de mest framgångsrika fiskekajakerna på marknaden. Inför säsongen 2015 har man dock infört ett par större förändringar såväl som mindre. Jag väljer här att fokusera på de förbättringar som sticker ut mest.

Vantage seat

Mest uppenbart är att Outback fått en riktig stol. Detta med stolar istället för dynor/säten (om det nu är en skillnad mellan en stol och ett säte) är något som kommit brett från många tillverkare och huruvida Hobie leder eller följer denna trend är svårt att säga. Klart är dock att Hobie’s genomförande är riktigt, riktigt bra: stolen kallad ‘vantage seat’ är justerbar i flera olika lägen och reglagen är solida och ergonomiska. Man sitter också högt utan att kajaken känns vinglig och framför allt sitter man väldigt bekvämt.

65108-hobie_outback_2015

Staffan hos Hobie’s svenska ÅF Seafari sjösätter en Hobie Outback 2015. Den nya stolen är en av flera förbättringar.

Mirage Drive

‘Mirage Drive’ är namnet på Hobie’s patenterade trampsystem, tillika familjenamnet på kajaker från Hobie som trampas fram i vattnet (det finns ”vanliga” kajaker i sortimentet också). 2015 års Mirage-kajaker har fått trampsystemet uppdaterat. Rent estetiskt så ser den nya varianten bättre ut med färgkodning på reglage (det är kanske att ta i att kalla det så, men reglagen syns iaf ut litet mer nu) samt färgade fenor. Men den verkliga förändringen är att man installerat kullager (rullningslager) i alla rörliga delar. Därigenom minskar friktionen och det blir lättare att trampa.

e88e6-2015_mirage_drive
Nya Mirage Drive (trampsystemet) är som allt annat Hobie förtroendeingivande. Kullager ger mindre motstånd.

Bortsett från nyheterna för i år så finns även en rad andra detaljer och aspekter som förtjänas att lyftas fram.

Roder

Roder på en kajak är förstås inget nytt. Min egen erfarenhet är av roder som regleras med fötterna, då i traditionella sittbrunnskajaker. På fiskekajaker är roder relativt sällsynta, men finns ofta som tillbehör att eftermontera. Eftersom Hobies kajak trampas fram så blir dock rodret en nödvändighet (man kan inte trampa sig åt barbord/styrbord). Återigen är det speciella hur Hobie ”exekverar” implementationen av sitt rodersystem: reglaget som styr rodret är lättillgängligt för vänster hand och motståndet är precis lagom. För sjösättning och upptagning på land så finns två reglage för vänster respektive höger hand som höjer resp. sänker rodret. Även här är motståndet bra avvägt och man behöver inte göra fast någon lina eller så, utan när rodret är uppe/nere så stannar det där. En annan intressant detalj är att rodret i uppfällt läge per automatik lägger sig nästan slätt över kajaken.

Fiskeorientering

Hobie’s flaggskepp inom fiskesegmentet är Pro Angler 12/14/17 som närmast kan liknas vid slagskepp (eller en spansk trålare!): lite ”halo product” på den svenska marknaden kanske(?) och det mer uppnåeliga återfinns istället i modellen Outback.

Spöhållare finns parvis framför fiskaren samt bakom denne. Utförandet är enkelt men funktionellt: ingen ”krans” eller skåra för tillbehörsmontering (se Ocean Kayaks integrerade spöhållare) utan formgjutet direkt i skrovet och plan botten. Däremot finns gummilock till hållarna men funktionen (varför?) känns osäker. Kort sagt så är det ungefär vad de flesta behöver och jag vill tro att avancerade användare eftermonterar egna hållare i alla fall. Klart godkänt alltså.

Outback kommer även ”Lowrance® Ready”, dvs. man har förberett skrovet för montering av transducer (givare) till ekolod. Detta är toppen om man gillar Lowrance ekolod, men mindre roligt om man föredrar Humminbird, Raymarine eller något annat märke. Samtidigt får man konstatera att även andra kajaktillverkare har motsvarande förhållanden med ekolodsleverantörer (Ocean Kayak mfl.= Humminbird). Hobie har även bra lösningar för kabeldragning till lodet.

4060d-hobie_outback_2015_front_rod_holder
Främre integrerade spöhållare såsom de bakre är slutna i botten, men det finns ändå lock i gummi för den som vill.
7127c-hobie_outback_2015_rear_rod_holder
Bakre spöhållare nås relativt lätt över stolsryggen (förgrund).

Utöver detta så finns diverse fack ock boxar samt en mängd fiskeorienterade tillbehör att köpa till för den som vill: Hobie’s katalog innefattar både egna lösningar samt produkter från Ram Mount, YakAttack med flera.

Kvalitet rakt igenom, men till vilket pris?

Om det inte redan framgått så imponerar Hobie stort vad gäller kvalitet; Jag brukar roa mig med att knacka och känna på plasten på kajaker jag tittar på och Hobien känns styvare, tjockare och mindre oljig än till exempel Ocean Kayak. Intrycket är att kajaken är mer hållbar. Monterade detaljer såsom reglage, stol, roder osv. är också väl designade och producerade med till synes förstklassiga material, och med god kvalitetskontroll. Att dessa kajaker fortfarande byggs i USA märks och känns.

Konsekvenserna av den höga kvalitén är tre:

  • Hobie’s kajaker väger mycket mer än snittet,
  • Hobies kajaker kostar mycket mer än snittet
  • Hobie’s kajaker har ett högt andrahandsvärde.

 

Som en kommentar till detta hade jag gärna sett att Outback vägde mindre än sina 37 kg, men samtidigt hade jag ogärna velat se den med sämre kvalitet. Vikt och pris blir därför principiellt ‘acceptabelt’. Vad den kostar ny? Närmare trettio lakan.

För att även kommentera begagnatpriset så har förstås det faktum att Outback varit i stort oförändrad fram tills idag bidragit till ett stabilt pris. Man kan förvänta sig att modeller från 2014 och tidigare nu faller i pris givet de mer betydande förändringarna 2015. Kortare/nya produktcykler ger lägre begagnatpris.

Snabb och stadig i vattnet

Kännetecknande för Hobie är inte bara en tradition av kvalitet, utan också att deras kajaker framförs i vattnet utan paddel; Med Hobie’s ”Mirage Drive” trampar sig fiskaren fram och fiskarens händer är hela tiden fria för fisket. Och det går undan! Lårmuskulaturen är en större, starkare och uthålligare muskulatur än bröst och axlar och ansträngningen vid en given hastighet upplevs mindre. Vill man (och orkar man) så kan det gå riktigt snabbt (se klippet nedan) och kajaken skär hela tiden fint i vattnet.

Det går riktigt snabbt om man har orken, men helt lättrampat är det inte.

Navigation

Det tar en kort stund innan jag är överens med rodret men när jag väl hittat neutralt läge (och fått ned rodret i vattnet) så fungerar det hur bra som helst och kajaken styr snabbt och precist.

Snustorrt

En annan grej som slår mig är hur torrt man sitter. Inget vatten kommer upp genom hålen i skrovet och ej heller ovanifrån (har ju ingen paddel ju!). Prima.

En mental blockad att överkomma?

Så tillbaka till det här med att omvärdera alla värden, för handen på hjärtat så har jag instinktivt och principiellt ogillat trampkajaker redan från början (därav denna sena test). ”En kajak skall per definition paddlas” har jag tänkt. Och säkert många med mig. För hur manligt är det egentligen att trampa sig fram? Associationerna går obönhörligt till nöjesparken och åkattraktioner för småbarn…

5ca4a-paddle_boat

Associationskraften är Hobie’s största fiende.

Det  blir i sinnesbilden ungefär lika häftigt som att köra segway, skateboard eller elbil. Men denna mentala blockad måste skakas av och man måste istället tillåta sig att se trampkajakens och Hobies många fördelar, så som redogjorda för i texten ovan. Lyckas man med denna mentala övning så har man förmodligen ett effektivare och rikare fiske framför sig.

Sammanfattning

De första (icke förutfattade) intrycken är också de sista med Hobie’s Outback (2015): kvalitén i varenda detalj är exceptionellt hög, men så är även priset och man får bokstavligen vad man betalar för (pris == kvalitet). Jag tycker också personligen att kajaken väger för mycket, men bland större kajaker från många andra tillverkare under 2015 så sticker denna faktor ut mindre än för ett par år sedan. Det är här (i Hobie’s fall) också lätt att se sambandet mellan kvalitet och vikt: smarta, väl genomförda och hållbara lösningar för stol, roder, framdrivning m.m. ger högre vikt (och återigen: högre pris).

Kajaken är inte snygg, men heller inte ful och den är lagom lång (lagom kort) samtidigt som bredden (ordentligt tilltagen) ger hög stadighet utan att anmärkningsvärt försvåra varken paddlande eller ett trampande framförande i vattnet.

Slutligen är utrustningsnivån ungefär densamma som på andra kajaker i segmentet, dvs. integrerade spöhållare och förberett för ekolod.

SNABBFAKTA
Längd:
3,68 m
Bredd:
84 cm
Max last:
181 kg
Vikt:
37 kg (45 kg)
Pris:
29,900 SEK
PLUS
MINUS
+ Exceptionell byggkvalitet
+ Nya stolen är kanon
+ Högt andrahandsvärde
+ Engagerad Svensk ÅF
– Högt pris
– Relativt tung

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s