Fiskebilen: Subaru WRX STI

CarWithKayak

Fiske -och äventyrsbilen Subaru WRX STI (2003).

Hemma i Sverige igen efter nästan sju år utomlands så tänkte jag att: ”Nu fan ska jag köpa bil igen och den ska vara snabb!”. En slags revansch på alla år i kollektivtrafik och taxi. Jag tänkte också återuppta gamla fritidsintressen såsom fiske och styrde därför snart in på en snabb bil som ändå klarade terräng bra. Rallybil skulle det bli alltså. Jag hade en mäklare i USA som körde Mitsubishi Evolution (a.k.a ‘EVO’) och jag minns att jag inte hade gillat den av någon anledning (…) Men om inte EVO så vadå? Jo, Subaru WRX STI försås!

Världens bästa fyrhjulsdrift

Alla jämförelser (speciellt med EVO:n) är bara på låtsas: det finns ingen bättre fyrhjulsdrift än den i en Subaru. Det kan låta stöddigt, men man behöver bara sätta sig i en Subaru så förstår man: oavsett väderförhållanden, oavsett hastighet, så känns det som man är oskiljbar från vägbanan och bilen styr precis och exakt (OK, en upprepning jag vet!) dit och vart man vill (igen!).

En liten anekdot: Jag köpte bilen i Skåne och när vi gjorde upp affären var det torrt, en timme in i resan hem så regnade det, två timmar senare så snöade det och tio mil från Stockholm så körde vi genom ishalka. I etthundrafemti blås. Med sommardäck. Och med TOTAL kontroll. Oslagbart.

20150419-007

Ordentliga bromsar!

Rymlig interiör

Sportbilar är trånga. Nej, inte alltid. Subaru’s rallybilar WRX och WRX STI är otroligt rymliga (tänk Volvo V70!): benutrymme i bagagesätet och takhöjd lämnar ingenting att önska: en normalstol man sitter hur bra som helst bak, och ännu bättre fram (duh!).

Bagageutrymmet rymmer en stor barnvagn, en låda öl samt all tänkbar kajakfiskeutrustning. Baksätets armstöd är öppningsbart (se bild nedan, centrum) vilket gör att man kan lägga in även större fiskespön  i bilen på ett smidigt sätt.

20150419-003

Cockpit (ja, den är importerad).

20150419-006

Det mesta får plats i bagaget. barnvagnar, fiskeprylar, kidnappade fiender…

Takräcke

Det finns inget takräcke eller reling på Subaru WRX STI. Däremot kan man eftermontera räcken passande basmodellen Impreza. Sagt och gjort så köpte jag ett kit från Thule.

I efterhand så skulle jag nog aldrig köpa räcke till en bil som inte har reling eller monteringspunkter eftersom att installationen inte blir lika bra och man riskerar att slita på lacken, bland annat.

Gillar man Subaru och vill ha lite fart i bilen så kan man istället titta på WRX Wagon eller Legacy GT(B) som båda har takräcke och dryga 200 hästar.

DSC00545

Utanpåliggande takräck från Thule fixar biffen.

DSC02762

Urlastning av kanot vid Stendörren strax söder om Stockholm (allt känns nära med rätt bil).

Prestanda

Men STI:n’s höjdpunkt är ändå prestandan. Original ligger den (årsmodell 2003) på cirka 265 hästar, men min är inte original 😉 3″ Cobb Downpipe med sportkatalysator, 3″ HKS Hi-Power avgassystem, uppgraderad bränslepump samt diverse annat godis ger 300+ hästkrafter. Mer än vad som behövs för att köra runt en kajak.

Bilen är snäll på låga varv och turbon sparkar inte igång förrän varvräknaren klättrat en bra bit på mätaren, men när ”laddet” kommer så gör det så med besked och man trycks in i stolsryggen.

Det är en del av STI:n’s karaktär som man antingen älskar eller hatar: att allt mos kommer på en gång istället för att levereras mer linjärt från botten av registret.

Personligen tycker jag det är dökul och ligga ett hundratal varv innan turbon laddar, köra lugnt, och sen bara stämpla!

Nu handlar prestanda inte bara om hästkrafter utan också om väghållning. STI:n är ordentligt styv och välbalanserad tack vara låg tyngdpunkt och den symmetriska fyrhjulsdriften. Gropar och hinder är inga problem: jag kör rakt över fartgupp utan att sänka hastigheten och trots att bilen är väldigt låg på vägen så bottnar den inte -den nästan flyger över (jag föreställer mig att det ser ut som på TV från WRC, men det gör det förstås inte).

20150419-002

300+ hästar ur en liten tvålitersboxer: hög prestanda och låg tyngdpunkt.

Priset

Det är ofta relativt billigt att köpa en [begagnad] sportbil. Men en snabb bil är sällan billig att äga: 20-30.000 kr per år i service och delar är inga konstigheter. Första året tror jag att bilen kostade mig 40.000 kr i drift, trimdelar inräknade. Inte heller försäkringen är jätteroligt prissatt om man bor i Stockholm.

Baksidan av Subaru’s fantastiska fyrhjulsdrift är också en hög bränsleförbrukning. Med 300 hästar och 50/50 fyrhjulsdrift och en inte jättemodern motor så ligger snittförbrukningen på cirka 1,5 liter milen (ofta mer). Och den får bara tankas med 98 oktan / Shell V-Power.

 

2 reaktioner på ”Fiskebilen: Subaru WRX STI

  1. Ping: Ny fiskebil: Suzuki SX4 AWD | kajakfiskarn.se

  2. Ping: Från Focus RS till ”fitt-Audi” med nya fiskebilen | kajakfiskarn.se

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s